Ден 0

Въведение

На тази страница обяснявам каква е идеята, която стои зад тази Програма, за да прецените дали тя е подходящото нещо за вас. Представям какво са емоционалната и духовната интелигентност, както и  темата за дуалността – най важната част от работата с нея.

Моят творчески принос
Време за четене: 3 минути

Всичко представено по-горе описва моят творчески принос в психологическата работа с емоциите на двете различни нива на интелигентност – емоционалната и духовната.

 

На нивото на емоционалната интелигентност ние изграждаме независим Аз със здрави его-граници, на нивото на духовната интелигентност Азът като център на съзнанието се премества от емпиричната личност (егото) към архетипа, от който произтича (архетипът на Цялостната личност). Първото е истинската основа на психичното здраве и успехът в живота, то също така създава предпоставките, когато се пробуди душата и дойдат преживяванията от над-индивидуалната психика, да има изграден здрав съд, който да издържи на напрежението и да не се разпадне от интензитета на подобен сблъсък. Второто се занимава с трансформацията на нашата его-воля (желаеща природа) чрез подчинението й на висшата воля на Първоизточника, от който сме дошли.

 

В аналитичната психология на Юнг тези две различни цели на психичното развитие са представени като два различни етапа от процесите на индивидуация, които характеризират първата и втората половина на живота и чиито цели са противоположни.

 

По-конкретно, работата с Програмата представя сложни идеи по достъпен начин – едно предизвикателство, за което Юнг пише:

 

“Човешкият инстинкт знае, че най-голямата истина е проста и затова хората със слаб инстинкт предполагат, че голямата истина е във всякакви евтини опростявания и тривиалности, или вследствие на разочарованията си изпадат в противоположната заблуда, че голямата истина би трябвало да е възможно най-неразбираема и сложна.”

К.Г.Юнг, “За феномена на духа в изкуството и науката”, с.113

 

Обединяването на двете части от дуалността “сложно-просто” без това да става за сметка на истината, изисква по-дълбоко познаване на дадената тема. След 30 години професионален опит като психолог и психотерапевт ми е по-лесно да виждам общото зад многообразието от психични феномени и след това да споделям есенцията от моя опит с други хора. А познанието ми на различни психологически теории и психотерапевтични методи ми помага да осветя дадената тема от различни ъгли и гледни точки.

 

Специалното място на идеите на Юнг сред тези теории се дължи на това, че благодарение на него успях да видя първоосновата и така да сглобя в едно общо цяло пъзела от хиляди части. Тази първооснова е разбирането за желанието/либидото и емоциите като мост между съзнаваното и несъзнаваното. Иронията е, че в създадената от него аналитична психология основният метод за диалог със съдържанията на несъзнаваното се случва не чрез анализа на емоциите, а чрез анализа на сънищата и продуктите на творческата фантазия (активното въображение). Истинската анализа на сънищата обаче е сложно нещо. Също така ние не винаги си спомняме своите сънища. Ние обаче винаги в една или друга степен преживяваме емоции, а правилата за превръщането им в съзнание са относително ясни. На нивото на емпиричната личност (егото) това са уменията за емоционална интелигентност, а на нивото на душата това са различните качества на духовната интелигентност. Посветените учители казват, че целият ни живот е сън и ние постоянно сънуваме, включително и с отворени очи. На езика на аналитичната психология на Юнг това сънуване се нарича проекция. Работата с тази Програма помага да опознаете несъзнаваното чрез продуктите на своето “дневно сънуване” – проекциите, защото зад всяка силна емоция стои проекция.

 

Друго достойнство на тази Програма е, че създава предпоставките за превръщането на новото знание в трайни навици за емоционална и духовна интелигентност. Придобитото знание има истинска стойност, само когато се превърне в трайна нагласа на съзнанието.

 

Прави това като синхронизира всекидневните задачи за самонаблюдение и рефлексия с лунните цикли – тя започва винаги на Новолуние и продължава точно един лунен месец. След като я приключите, практиката ви може да започне отново, от самото начало, докато знанието придобие плътност. Друг фактор е възможността да практикувате задачите на случаен принцип чрез страницата “Моята практика за деня”. Трети фактор е възможността за рефлексия върху по-силни емоционални преживявания чрез страницата “Стаята за рефлексия”, която обединява различни въпроси за рефлексия (анализ на емоционалните реакции). Последните две са достъпни едва след като приключите с всички задачи от Програмата.

 

В края на живота си Юнг казва, че неговото дело ще бъде продължено от тези, които страдат. Аз не съм юнгиански терапевт и по никакъв начин не разглеждам себе си като продължител на неговото дело. Но се чувствам дълбоко свързана с идеите на създадената от него аналитична психология, защото именно те и особено идеята за дуалността в най-голяма степен са ми помогнали да разбера смисъла на страданието, през което преминах, породено от процесите на духовна трансформация. В този смисъл споделеното то мен в задачите и текстовете в тази Програма идва от по-дълбокото, то е родено от моето лично преживяване и е проверено в практиката на всекидневния живот. Именно в това виждам и нейното най-голямо достойнство – словото, което идва от личното преживяване, има различно качество и, ако се чете от човек, който преминава през същите процеси на духовна трансформация, може да бъде много подкрепящо.